Tankar om fördomar.

En av de egenskaper jag önskar att jag kunde ändra hos mig själv är mina fördomar, jag önskar att jag inte hade dem, i alla fall att jag lärde mig kontrollera dem.
Jag tror tyvärr att vi alla har fördomar och för att komma från dem krävs extrem träning. Ibland kan jag komma på mig själv med att ha fördomar om folk bara för att de ser ut på ett visst sätt, kommer från en viss plats eller låter på ett visst sätt. Jag önskar och jag jobbar på att minska dessa fördomar hos mig och det föreslår jag att även du gör.

Men, vad är en fördom?
En fördom är ett förutfattat antagande om något/någon, den kan vara grundad på sannolikhet eller empiri istället för faktisk statisk faktakunskap.

Detta lät väl ganska smart inte sant? Men det kanske är vad många av er förväntar er av mig. Jag kan erkänna att jag hittade denna information från wikipedia och ändrade endast några formuleringar och ord. Något som jag har märk, som också är orsaken till att jag tar upp detta är att människor har fördomar och jag har stött på dem om mig själv. Ofta i skolsamanhag, 5 elever har lämnat in uppgiften, människorna runt mig förväntar sig att det ska vara jag. Jag vet inte varför, är det för att jag verkar ordentlig? Är det för att jag är med i kyrkan och inte är rädd för att säga det? Är det för att jag inte är känd som någon stor rebell?

Jag vet inte, men jag undrar ofta, vad är det som gör att vi förväntar oss attt vissa människor skall vara på ett visst sätt?

Om du någonsin hör mig vara fördomsfull, säg gärna till mig, det är något jag vill träna bort.

Tack för mig,
Emmy.  

Kommentera här: